Ανάλυση λειτουργικού κόστους
Το σύνολο των λειτουργικών εξόδων διατηρήθηκε σχεδόν στα ίδια επίπεδα με το 2018 με μία αύξηση της τάξης του 5%.
Στην ανάλυση του λειτουργικού κόστους δεν υπάρχουν μεγάλες αποκλίσεις από το 2018 όσον αφορά τα ποσοστά που καταλαμβάνουν τα βασικά λειτουργικά έξοδα στο σύνολο των εξόδων. Τα καύσιμα είναι το μεγαλύτερο έξοδο των εταιριών αφού αποτελούν το 42% των λειτουργικών εξόδων. Το κόστος μισθοδοσίας ακολουθεί αποτελώντας το 23% ενώ και τα δύο μαζί αποτελούν το 65% των εξόδων. Το κόστος μισθοδοσίας (€122 εκ.) εμφανίζεται αυξημένο κατά 8% σε σύγκριση με το 2018 (€112,4 εκ.)
Ακολουθούν οι επισκευές/συντηρήσεις το οποίο σαν κόστος για το 2018 αποτέλεσε το 15% των λειτουργικών εξόδων των Εισηγμένων και της Minoan. Η έλλειψη ανανέωσης του στόλου θα αποτελέσει στο μέλλον βασική αιτία ανόδου αυτού του ποσοστού καθώς τα μεγαλύτερα σε ηλικία πλοία χρήζουν περισσοτέρων επισκευών.
Το κόστος καυσίμων παρουσιάζει αύξηση ενώ θα περιμέναμε να δούμε μια μείωση σε σύγκριση με το 2018 λόγω της μείωσης της τιμής πετρελαίου. Η αύξηση κατά €6,5 εκατ. του κόστους καυσίμων του ομίλου Attica αυξάνει το συνολικό ποσοστό συμμετοχής καυσίμων στα λειτουργικά έξοδα των Εισηγμένων και Minoan. Συγκεκριμένα το ποσοστό αυτό φτάνει τα 42,6% σε σχέση με το 44% που ήταν το 2018.
Οι ακτοπλοϊκές εταιρίες επηρεάζονται από τις συναλλαγματικές ισοτιμίες στο βαθμό που τα ναυτιλιακά καύσιμα που αγοράζει για τη λειτουργία των πλοίων του διαπραγματεύονται διεθνώς σε Δολάρια Η.Π.Α.
Ανάλυση κόστους καυσίμων
Το κόστος καυσίμων αποτελεί μια από τις βασικότερες παραμέτρους στη διαχείριση των πλοίων. Η δυσκολία της διαχείρισης του συγκεκριμένου κόστους οφείλεται στο γεγονός ότι είναι εκτεθειμένο σε αυξημένα επίπεδα μεταβλητότητας του επιπέδου τιμών Brent αλλά και των συναλλαγματικών κινδύνων.
Εξαιτίας του γεγονότος ότι η μέση τιμή καυσίμων που καταναλώθηκε το 2019 παρέμεινε στα ίδια επίπεδα με το 2018 το συνολικό κόστος καυσίμων των Εισηγμένων και MINOAN αυξήθηκε μόνο κατά 2% γεγονός που οφείλεται στην αναδιάταξη των δρομολογίων και την πολιτική αντιστάθμισης καυσίμων.
Από την 1η Ιανουαρίου 2020 είναι υποχρεωτική χρήση ναυτιλιακού καυσίμου χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο 0,5% για όλα τα πλοία της Ελληνικής Ακτοπλοΐας σύμφωνα με τους κανονισμούς του ΙΜΟ. Οι εταιρίες ΑΝΕΚ, ΑTTICA και MINOAN έχουν αποφασίσει τα κάτωθι για τη συμμόρφωσή τους.
ΑΝΕΚ: Όλα τα πλοία του ομίλου χρησιμοποιούν καύσιμο μικτής περιεκτικότητας σε θείο 0,5%, γεγονός που επιβαρύνει το κόστος καυσίμων της χρήσης 2020. Ωστόσο, η μεγάλη υποχώρηση των διεθνών τιμών πετρελαίου έχει οδηγήσει, τουλάχιστον προς το παρόν, τις τιμές των καυσίμων να διαμορφώνονται σε αρκετά χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με αυτές του 2019. Ενδεικτικά, στις 31.03.2020 η τιμή του νέου τύπου καυσίμου είχε υποχωρήσει κατά 50% σε σχέση με την 01.01.2020, ενώ κατά την ημερομηνία σύνταξης του Ετήσιου Δελτίου του ομίλου, η μείωση προσεγγίζει το 70%.
ATTICA: Ο όμιλος έχει αποφασίσει την αγορά και εγκατάσταση εξειδικευμένου εξοπλισμού καυσαερίου (scrubbers) ήτοι συσκευών για τη μείωση των αέριων εκπομπών και ειδικά όξινων αερίων (SOx) σε επιλεγμένα πλοία του Ομίλου. Μέρος της χρηματοδότησης της ανωτέρω επένδυσης έχει επιτευχθεί μέσω της έκδοσης του ΚΟΔ εντός της χρήσης 2019, ενώ το υπολειπόμενο ποσό της επένδυσης θα πραγματοποιηθεί με ίδια κεφάλαια. Έχει ήδη διατεθεί μέσα στο 2019 το ποσό των €2.4 εκατ. για την εγκατάσταση scrubbers ενώ τα αδιάθετα κεφάλαια γι’ αυτόν τον σκοπό σύμφωνα με το Ενημερωτικό Δελτίο του ομίλου ανέρχονται σε €23.5 εκατ.
MINOAN: Κατά τη χρήση 2019, η εταιρία ολοκλήρωσε επένδυση συνολικού ύψους €17 εκατ. περίπου για την τοποθέτηση ειδικών φίλτρων καυσαερίων (scrubbers) στα τρία συμβατικά πλοία του στόλου της: Κνωσός Παλλάς, Φαιστός Παλάς (πρώην Μύκονος Παλάς) και Κύδων Παλάς (πρώην Φαιστός Παλάς). Η επένδυση αυτή διενεργήθηκε για την αποφυγή προμήθειας καυσίμου, υψηλότερης τιμής, με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο για τα συμβατικά πλοία της εταιρίας και εκτιμάται ότι θα συνεισφέρει θετικά στην οικονομική της επίδοση τα επόμενα χρόνια. Διευκρινίζεται ότι το ταχύπλοο πλοίο της εταιρίας Σαντορίνη Παλάς καταναλώνει καύσιμο (M.G.O. 0,1%) που τηρεί τους νέους αυστηρότερους όρους περιεκτικότητας σε θείο.
Κύκλος Εργασιών
Η αύξηση του συνόλου του Κύκλου Εργασιών των τριών εταιριών αυξήθηκε κατά 15% και κυμαίνεται στα €671,4 εκατ. από €625,4 εκατ. το 2018.
Τη μεγαλύτερη αύξηση παρουσιάζει ο όμιλος της Attica με 11% αφού ο κύκλος εργασιών της στη χρήση 2019 ανήλθε σε €405,4 εκ. έναντι κύκλου εργασιών €365,4 εκ. στη χρήση 2018. Σε απόλυτα συγκρίσιμα μεγέθη, δηλαδή στην περίπτωση που η HSW ενοποιούνταν για ολόκληρη τη χρήση 2018, η αύξηση του κύκλου εργασιών βάσει των στοιχείων της εταιρίας θα ανερχόταν ως ποσοστό στο 2,1%. Η αύξηση αυτή επετεύχθη παρότι ο Όμιλος δραστηριοποιήθηκε με δύο (2) λιγότερα επιβατηγά – οχηματαγωγά πλοία (SUPERFAST XII και HIGHSPEED 7), τα οποία δραστηριοποιήθηκαν κατά το 1ο εξάμηνο 2018 και στη συνέχεια επωλήθησαν βάσει των όρων της συμφωνίας απόκτησης της HSW, και είναι αποτέλεσμα της ορθολογικής διαχείρισης του ενισχυμένου στόλου των πλοίων, αφού δόθηκε η δυνατότητα να τοποθετηθούν τα πλέον κατάλληλα πλοία στις αντίστοιχες γραμμές που δραστηριοποιείται ο όμιλος.
Ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών της ΑΝΕΚ της χρήσης 2019 ανήλθε σε € 173,9 εκατ. έναντι € 168,2 εκατ. το 2018 παρουσιάζοντας αύξηση κατά € 5,7 εκατ. ή 3%.
Όσον αφορά τη MINOAN, ο κύκλος εργασιών παρουσίασε αύξηση της τάξεως των €367 χιλ. και διαμορφώθηκε σε €92.104 έναντι €91.737 εκατ. της χρήσης του 2018. Η βελτίωση αυτή οφείλεται στη δραστηριοποίηση του ομίλου σε ετήσια βάση στις δύο νέες δρομολογιακές γραμμές (Ηράκλειο-Κυκλάδες και Πειραιάς-Σούδα Χανίων) στις οποίες είχε ξεκινήσει η δραστηριοποίηση κατά τα μέσα της χρήσης 2018 (Ιούνιο και Ιούλιο 2018 αντίστοιχα).
Συμμετοχή Περιοχών στον Κύκλο Εργασιών Εισηγμένων & MINOAN (2009 - 2019)
Ανάλυση EBITDA
Τα Έσοδα προ Τόκων, Φόρων και Αποσβέσεων (EBITDA) ακολουθούν την άνοδο του Κύκλου Εργασιών των εταιριών. Παρουσιάζουν άνοδο σε σχέση με το 2018 σε επίπεδο που φτάνει το 41%, από €80 εκατ. σε €113 εκατ.Ο δείκτης EBITDA ανά Μονάδα Μεταφορικού Έργου παρουσιάζει εξίσου μεγάλη άνοδο από 160 μονάδες στις 230 ως απόρροια της αύξησης του EBITDA αλλά και της μικρής αύξησης του μεταφορικού έργου των εταιριών.
EBITDA Εισηγμένων & MINOAN (2009 - 2019)
Τη μεγαλύτερη συμμετοχή στη συνολική αύξηση του EBITDA των εταιριών έχει ο όμιλος Attica που σημείωσε αύξηση της τάξης του 37% στο EBITDA το οποίο φτάνει τα €78,02 εκατ. έναντι €57 εκατ. στη χρήση του 2018. Επιπροσθέτως της αύξησης του κύκλου εργασιών, στη σημαντική αύξηση του EBITDA συνέβαλε κυρίως η απόκτηση της HSW, λόγω των συνεργειών που επιτεύχθηκαν.
Σημαντική αύξηση κατά €11,0 εκατ. ή 75% του EBITDA σημείωσε και η ΑΝΕΚ ως αποτέλεσμα της αύξησης των μικτών κερδών και της μείωσης κατά €2,5 εκατ. των εξόδων διοίκησης και διάθεσης. Ο όμιλος το 2019 παρουσιάζει EBITDA €25,6 εκατ. για το 2019 έναντι €14,6 εκατ. το 2018.
Τέλος και η MINOAN παρουσίασε αύξηση στα Κέρδη χρήσης προ Φόρων, Χρηματοδοτικών & Επενδυτικών
Αποτελεσμάτων και Αποσβέσεων (EBITDA) από €8,5 εκατ. σε €9 εκατ.
Καθαρά Αποτελέσματα
Τα Καθαρά Αποτελέσματα προ φόρων εμφανίζουν εντυπωσιακή άνοδο που φτάνει το 4.183%. Συνολικά οι τρεις εταιρίες από ζημιές ύψους €-774 χιλ. το 2018 έφτασαν στα θετικά αποτελέσματα ύψους €33.15 εκατ. για το 2019.
Η ιλιγγιώδης αυτή αύξηση οφείλεται στα καθαρά αποτελέσματα της ΑΝΕΚ τα οποία από €-12,6 εκατ. το 2018 ανήλθαν σε €4,5 εκατ. το 2019. Υπενθυμίζεται ότι η ΑΝΕΚ το 2018 είχε εμφανίσει αυτά τα αρνητικά καθαρά αποτελέσματα εξαιτίας των έκτακτων προβλέψεων (ολική απομείωση επίδικης απαίτησης της εταιρίας από επί σειρά ετών κεντρικό λιμενικό πράκτορα, συνολικού ποσού €6,8 εκατ. που αντιστοιχούσε σε οφειλόμενους ναύλους προηγούμενων χρήσεων) που διενεργήθηκαν οδήγησαν σε αρνητικά καθαρά αποτελέσματα και τα ίδια κεφάλαια κατέστησαν, εκ νέου, αρνητικά. Στη χρήση 2019 επιτεύχθηκε σημαντική βελτίωση των λειτουργικών αποτελεσμάτων και επιστροφή της εταιρίας στην κερδοφορία.
Η Attica εμφανίζει κέρδη προ φόρων €20,9 εκατ. έναντι κερδών €17,7 εκατ. στη χρήση 2018. Επισημαίνεται ότι τα αποτελέσματα της χρήσης 2018 περιλαμβάνουν μη επαναλαμβανόμενα κέρδη €15,8 εκατ. από την πώληση του πλοίου Superfast XII.
Η Μinoan εμφανίζει ζημίες προ φόρων €-7,4 εκατ. το 2019 έναντι ζημιές προ φόρων €-4,9 εκατ. Οι ζημίες αυτές οφείλονται στη μικρή αύξηση του κύκλου εργασιών εξαιτίας της διαδοχικής αποδρομολόγησης των τριών συμβατικών πλοίων της Εταιρίας για 30-40 ημέρες το καθένα, προκειμένου να εγκατασταθούν τα scrubbers, καθώς και από την διακύμανση που παρουσίασαν οι τιμές των καυσίμων. Επί προσθέτως η αύξηση του κόστους πωληθέντων οφείλεται και σε κόστη που συνδέονται με τη δραστηριοποίηση στις δύο νέες δρομολογιακές γραμμές.
Τραπεζικός Δανεισμός
Οι δανειακές υποχρεώσεις το 2019 ανήλθαν σε €670 εκατ. περίπου από €605 εκατ. το 2018 παρουσιάζοντας μια αύξηση κατά 11% (Γράφημα 16). Η αύξηση αυτή οφείλεται αποκλειστικά στην Attica αφού οι δανειακές της υποχρεώσεις το 2019 ανέρχονται σε €410,77 εκατ. έναντι €346 εκατ. το 2018. Επισημαίνεται ότι το 2019 η εταιρία προχώρησε σε αναχρηματοδότηση του δανεισμού της συνολικού ύψους €106 εκατ. με ευνοϊκότερους όρους με την έκδοση κοινού ομολογιακού δανείου ύψους €175 εκατ. πενταετούς διάρκειας.
Η ΑΝΕΚ έχει υποχρεωθεί να μετατρέψει τις μακροπρόθεσμες υποχρεώσεις της σε βραχυπρόθεσμες, αφού δεν κατάφερε να εξυπηρετήσει το δανεισμό της και βάσει των σχετικών συμβάσεων, η μη εξυπηρέτηση των δανειακών υποχρεώσεων συνιστά μη τήρηση των όρων, γεγονός που συνεπάγεται την υποχρέωση της Εταιρίας για πλήρη αποπληρωμή των δανείων.
Η ΜΙΝΟΑΝ έχει μηδενικό τραπεζικό δανεισμό μετά την πλήρη εξόφληση του ομολογιακού της δανείου.
Όπως έχουμε επισημάνει πολλάκις στο παρελθόν, η ομαλή λειτουργία του κλάδου απαιτεί την υποστήριξη των τραπεζών προς αυτόν. Οφείλουμε να τονίσουμε ότι οι Ελληνικές τράπεζες παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν από το γενικότερο οικονομικό περιβάλλον συνεχίζουν τη στήριξή τους αντιλαμβανόμενες το ρόλο και τη σπουδαιότητα της Ελληνικής ακτοπλοΐας προκειμένου ο κλάδος να συνεχίσει να συνεισφέρει στην ανάπτυξη της Ελληνικής οικονομίας.
Πηγή: XRTC Business Consultants
XRTC Business Consultants, Ακτή Μιαούλη 95, 185 38 Πειραιάς,
Τηλ. 210 4291226
