ΝΑΥΤΙΛΙΑ

Εκτύπωση

Το Ever Given έφυγε απο το κανάλι του Σουέζ μετά την τελετή υπογραφής της συμφωνίας

11 Ιουλίου 2021.

evergivenpl91Το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Ever Given που μπλόκαρε την διώρυγα του Σουέζ τον Μάρτιο διαταράσσοντας το παγκόσμιο εμπόριο τελικά εγκατέλειψε την πλωτή οδό αφού η Αίγυπτος υπέγραψε συμφωνία αποζημίωσης με τους ιδιοκτήτες και τους ασφαλιστές της.

Το Ever Given σήκωσε άγκυρα και άρχισε να κατευθύνεται έξω απο το σημείο που κρατούνταν περνώντας μπροστά από την τοποθεσία τελετής όπου η Αρχή του καναλιού του Σουέζ (SCA) και εκπρόσωποι του πλοίου υπέγραψαν τον διακανονισμό αποζημίωσης που επέτρεψε την απελευθέρωσή του.

Το Ever Given κατευθύνθηκε βόρεια προς την Μεσόγειο συνοδευόμενο από ρυμουλκά.

Οι όροι της συμφωνίας δεν αποκαλύφθηκαν, αλλά η Αίγυπτος είχε απαιτήσει 550 εκατομμύρια δολάρια.

Το πλοίο Εver Given, χτισμένο το 2018, με σημαία Παναμά, μήκους 400 μέτρων (1.312ft), βάρους 200.000 τόνων, φορτωμένο με περίπου 18.300 εμπορευματοκιβώτια προσάραξε σε ενα σημείο της διώρυγας στις 23 Μαρτίου κόβοντας την κυκλοφορία στην Διώρυγα του Σουέζ από την οποία διέρχεται το 12% το παγκόσμιου εμπορίου. Η διώρυγα παρέμεινε αποκλεισμένη επί έξι ημέρες και, σύμφωνα με την Αρχή της Διώρυγας, η Αίγυπτος απώλεσε 12 έως 15 εκατομμύρια δολάρια ημερησίως.

Το πλοίο Εver Given ανήκει στην Shoei Kisen Kaisha (θυγατρική εταιρεία ναυπηγικής και χρηματοδοτικής μίσθωσης της μεγάλης Iαπωνικής ναυπηγικής εταιρείας "Imabari Shipbuilding") και είναι ναυλωμένο και λειτουργεί από την εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και ναυτιλιακών εταιρειών Evergreen Marine, με έδρα στην περιοχή Luzhu, Taoyuan City, στην Ταϊβάν. Η τεχνική του διαχείριση είναι ευθύνη της Γερμανικής εταιρείας διαχείρισης πλοίων "Bernhard Schulte Shipmanagement" (BSM).

Το κανάλι Σουέζ 193 χιλιομέτρων (120 μίλια) συνδέει την Μεσόγειο Θάλασσα στο βόρειο άκρο του καναλιού με την Ερυθρά Θάλασσα στον νότο και παρέχει την συντομότερη θαλάσσια σύνδεση μεταξύ Ασίας και Ευρώπης.

Αλλά ο ζωτικός πλωτός δρόμος μπλοκαρίστηκε όταν το Ever Given προσάραξε δημιουργώντας κυκλοφοριακή συμφόρηση.

Το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων απεγκλωβίστηκε μετά από μια επιχείρηση διάσωσης έξι ημερών που περιελάμβανε έναν στόλο ρυμουλκών και βυθοφόρων σκαφών. Ένα άτομο σκοτώθηκε κατά την διάρκεια της επιχείρησης.

Η Αίγυπτος κατόπιν το κράτησε το πλοίο.

Η Αρχή του καναλιού του Σουέζ (SCA) ζήτησε αποζημίωση από την ιαπωνική ιδιοκτήτρια του πλοίου Shoei Kisen, για το κόστος της επιχείρησης διάσωσης με τα ρυμουλκά, τις ζημιές στις τράπεζες του καναλιού και άλλες απώλειες.

Το SCA αρχικά ζήτησε αποζημίωση 916 εκατομμυρίων δολαρίων, συμπεριλαμβανομένων 300 εκατομμυρίων δολαρίων για μπόνους διάσωσης και 300 εκατομμυρίων δολαρίων για απώλεια φήμης. Ωστόσο, το UK Club - το οποίο ασφαλίστηκε η Shoei Kisen για ευθύνες τρίτων - απέρριψε τον ισχυρισμό, χαρακτηρίζοντάς τον ως "εξαιρετικά μεγάλο" και "σε μεγάλο βαθμό δεν υποστηρίζεται".

Η SCA μείωσε αργότερα τη ζήτησή της στα 550 εκατομμύρια δολάρια. Η τελική διευθέτηση, η οποία δεν έχει αποκαλυφθεί, συμφωνήθηκε και υπογράφηκε με την απελευθέρωση του πλοίου.

Ο δικηγόρος της SCA, Khaled Abou Bakr, επέμεινε σε ομιλία λίγο πριν από την υπογραφή ότι η συμφωνία ήταν "εμπιστευτική"

Σε μια τελετή υπογραφής της συμφωνίας αποζημίωσης και απελευθέρωσης του πλοίου στην Ισμαηλία, ο πρόεδρος της SCA Osama Rabie είπε ότι το περιστατικό Ever Given ήταν μια «δύσκολη δοκιμασία» για την Αίγυπτο «κάτω από τα μάτια του κόσμου».

"Ελπίζουμε ότι οι Ινδοί ναυτικοί του πλοίου θα επιστρέψουν στην Ινδία πολύ σύντομα", δήλωσε ο R P Veetil, γενικός γραμματέας της Ναυτικής Ένωσης της Ινδίας.

"Λυπούμαστε για τον αντίκτυπο που είχε η καθυστέρηση του ταξιδιού σε όσους είχαν φορτίο στο πλοίο", είπε η Shoei Kisen σε δήλωση.

Το πλοίο τώρα κατευθύνεται στο Ρότερνταμ.