ΝΑΥΤΙΛΙΑ

Εκτύπωση

6ο Ναυτιλιακό Συνέδριο Ναυτεμπορικής

05 Ιουνίου 2022.

giorgosmelissanidis«Σήμερα η Ναυτεμπορική ανανεώνει το συμβόλαιο της συνεργασίας της με την ναυτιλία» δήλωσε ο εκδότης της «Ν» Γιώργος Μελισσανίδης στην έναρξη των εργασιών του 6ου Ναυτιλιακού Συνεδρίου με τίτλο «Ναυτιλία, η βιομηχανία της χρονιάς: Η επόμενη μεγάλη κίνηση» που πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Αναφερόμενος στην ιστορία της «Ναυτεμπορικής» ο κ. Μελισσανίδης τόνισε ότι «επί σχεδόν έναν αιώνα παραμένει σημείο αναφοράς για τον οικονομικό Τύπο στην Ελλάδα», υποστηρίζοντας την ναυτιλία και την επιχειρηματικότητα, με συνέπεια και χωρίς συμβιβασμούς στην ποιοτική ενημέρωση».

Ο εκδότης της «Ν» υπογράμμισε ακόμη πως η νέα ιδιοκτησία συνεχίζει στην ίδια γραμμή με ένα μεγάλο πρόγραμμα αναδιάρθρωσης και βελτίωσης των υπηρεσιών της εφημερίδας και του διαδικτυακού της τόπου.

Όπως σημείωσε ο κ. Μελισσανίδης στόχος του συνεδρίου είναι να δείξει την νέα ρότα των Ελλήνων πλοιοκτητών και να αναδείξει τις προκλήσεις που καλούνται να αντιμετωπίσουν στο μέλλον.

Στις προκλήσεις και τις απαιτητικές συνθήκες που καλείται να ανταπεξέλθει η ναυτιλιακή κοινότητα, στη σκιά της γεωπολιτικής κρίσης και της κλιματικής κρίσης, αναφέρθηκε και η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Μελίνα Τραυλού.

«Είμαστε αντιμέτωποι με απαιτητικές συνθήκες που συνδέονται με τρεις άξονες: Με τη διεθνή υγειονομική κρίση, με την γεωπολιτική κρίση και βέβαια με το μείζον θέμα της κλιματικής αλλαγής» ανέφερε η κ. Τραυλού.

Όπως τόνισε, «η ναυτιλία και στο ασταθές αυτό περιβάλλον απέδειξε την καθοριστική συμβολή της στην λειτουργία του παγκόσμιου οικοσυστήματος» καθώς «ακόμη και κάτω από αυτές τις συνθήκες ο κλάδος μας αναδεικνύεται ως η αξιόπιστη μεταφορική δύναμη του 90% του διεθνούς εμπορίου».

Αναφερόμενη στην ενεργειακή μετάβαση, η κ. Τραυλού υπογράμμισε τη «συνετή και διαχρονική προσήλωσή μας ως Ελλάδα στον στόχο της πράσινης ναυτιλίας». Η θετική περιβαλλοντική απόδοση της χώρας μας είναι δεδομένη, σημείωσε, προσθέτοντας πως η ελληνική ναυτιλία με ισχυρή τεχνογνωσία έχει πάντα τεκμηριωμένες θέσεις: «πιστεύουμε ότι η λύση έγκειται στην ευρεία παραγωγή εναλλακτικών καυσίμων, φιλικών προς το περιβάλλον».

Η πρόεδρος της ΕΕΕ επεσήμανε ακόμη την ανάγκη συντονισμένης έρευνας και ανάληψης δράσης από όλους τους συμμετέχοντες στην αλυσίδα της ναυτιλιακής δραστηριότητας. «Σε κάθε περίπτωση χρειαζόμαστε διεθνείς λύσεις και όχι περιφερειακά μέτρα που δημιουργούν στρεβλώσεις στον ανταγωνισμό» ανέφερε.

Σημείωσε επιπλέον πως η ναυτιλία ως βιομηχανία δέχεται συχνά μεγαλύτερη πίεση από την ευθύνη που της αναλογεί. «Οφείλουμε να διεκδικούμε λύσεις ρεαλιστικές στα θέματα της παγκόσμιας ναυτιλίας. Πολλές οι προκλήσεις, πολλές οι προτάσεις. Ως Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών στέλνουμε ένα σαφές μήνυμα: Η ελληνική ναυτιλία ως ο παγκόσμιος ηγέτης του κλάδου θα συμβάλλει έμπρακτα στην υιοθέτηση βιώσιμων πολιτικών προς όφελος της αειφόρου ανάπτυξης» είπε.

Για τον ρόλο του P&I στην πράσινη ενεργειακή μετάβαση μίλησε στο ίδιο πάνελ η Δωροθέα Ιωάννου, Deputy Chief Operating Officer, The American P&I Club. Όπως ανέφερε, τα P&I club διαδραματίζουν μεγάλο ρόλο σαν «φωνή» του πλοιοκτήτη όσον αφορά τις ευθύνες, την αστική ευθύνη και ουσιαστικά με αυτό τον τρόπο ασφαλιστικά στηρίζουν τον πλοιοκτήτη στην ενεργειακή μετάβαση. «Τι σκεφτόμαστε εμείς σαν P&I club; Όπως η κάθε καινούργια τεχνολογία μειώνει ή λύνει κάποια προβλήματα, δημιουργεί, όμως, συγχρόνως και καινούργιους κινδύνους» επεσήμανε, συμπληρώνοντας ότι τα P&I club πάνω από όλα είναι έμφαση πάνω στην εκπαίδευση, στο να προετοιμαστούμε για αυτές τις αλλαγές, να είμαστε σίγουροι ότι οι άνθρωποι που θα χειριστούν την καινούργια τεχνολογία και την χρήση εναλλακτικών καυσίμων είναι έτοιμοι να το κάνουν.

«Το δεύτερο που έχουμε κάνει» συνέχισε η κ. Ιωάννου, «είναι ότι σαν IG, έχουμε συμβουλευτικό ρόλο, συμβουλευτική θέση στο ΙΜΟ οπότε είμαστε η φωνή του πλοιοκτήτη όσον αφορά τις ενδεχόμενες ευθύνες που θα βγουν από τις αλλαγές. Και μέσα από αυτό το πλαίσιο το IG θα συμμετάσχει και σε industry-wide working group για τα εναλλακτικά καύσιμα που επίσης είναι πάρα πολύ σημαντικό γιατί πρέπει όλοι μέσα στην αλυσίδα να καταλάβουν τα όρια και τα πλαίσια της αστικής ευθύνης».

naftemp6f1

κα Γεωργία Ερμίδη, κα Δωροθέα Ιωάννου

naftemp6f2

κα Μαρία Αγγελίδου GAC Group, κα Εφη Μπόνη Διοργανώτρια του Συνεδρίου, κα Γεωργία Ερμίδη Δημοσιογράφος efoplistesnews.gr

naftemp22f4

Στις προσπάθειες ελάττωσης του CO2 αναφέρθηκε ο Κωνσταντίνος Κορωνάκης, πρόεδρος της Δ. Κορωνάκης ΑΕΒΕ. «Το πρώτο επίπεδο είναι μέσα στην δική μας τη βιομηχανία, στο επίπεδο της ενέργειας που το 30% είναι ηλιακή ενέργεια, οπότε προσπαθούμε να μην επιβαρύνουμε το περιβάλλον. Μάλιστα αν είχαμε και παραπάνω αδειοδοτήσεις θα προσπαθούσαμε να είμαστε στο 60% πράσινοι στην ενέργεια».

Κατά την τοποθέτησή της, η Κάρολα Γιαννούλη, Γενική Διευθύντρια & Μέλος ΔΣ, Oceanking Technical & Trading Α.Ε., εκτίμησε από την πλευρά της ότι «θα είναι αρκετά δύσκολο για ένα και μόνο καύσιμο να αντικαταστήσει το heavy fuel oil που μέχρι σήμερα ήταν το πιο αποδοτικό καύσιμο για τη ναυτιλία». «Έτσι λοιπόν καθώς η διαθεσιμότητα το κόστος αλλά και η ενεργειακή πυκνότητα των πράσινων καυσίμων θα διαφέρει, σίγουρα θα χρειαστεί να γίνει χρήση και άλλων τεχνολογιών, παράλληλα με τη χρήση των εναλλακτικών καυσίμων, έτσι ώστε να μπορέσουμε να μεταβούμε σε ένα μέλλον μηδενικών ρύπων στη ναυτιλία» παρατήρησε. Ανέφερε ακόμη ότι η Oceanking εδώ και 30 χρόνια παρακολουθεί τις τάσεις της αγοράς, την εξέλιξη της τεχνολογίας, έτσι ώστε να παρέχει λύσεις. Εστίασε στη συνέχεια στις τεχνολογίες οι οποίες στοχεύουν στη μείωση της κατανάλωσης του καυσίμου. «Τέτοιες τεχνολογίες μπορεί να είναι τα energy saving devices για παράδειγμα, όπως ‘gaterader’, προπέλα ‘aircup’ που στοχεύουν στη μείωση του resistance στο πλοίο ή μορφές πρόωσης όπως το wind assisted propulsion, που χρησιμοποιούν την αιολική ενέργεια για την πρόωση του πλοίου» σημείωσε χαρακτηριστικά.

Επεσήμανε επιπλέον ότι μια άλλη περίπτωση είναι η ανάγκη της μείωσης των ρύπων κατά την παραμονή των πλοίων σε λιμάνι, συμπληρώνοντας ότι η παροχή ενέργειας από την ξηρά, το λεγόμενο alternative marine power ή cold ironing, θα δώσει μία λύση έτσι ώστε να μπορούν τα πλοία να μειώσουν τους ρύπους τους κατά την παραμονή στο αγκυροβόλιο.

«Η βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και η μείωση των αερίων του θερμοκηπίου στην ναυτιλιακή βιομηχανία είναι κεντρικοί στόχοι» ανέφερε με τη σειρά της η Ιωάννα Προκοπίου, Διευθύνουσα Σύμβουλος, Prominence Maritime. Ανέφερε ωστόσο ότι κανείς δεν γνωρίζει επί του παρόντος ποιες πηγές πρόωσης με μηδενικές ή χαμηλές εκπομπές άνθρακα θα είναι τεχνολογικά και οικονομικά βιώσιμες.

«Καμία από τις ανταγωνιστικά, ανταγωνιστικές τεχνολογικές εναλλακτικές λύσεις για τα ορυκτά καύσιμα δεν θεωρείται, επί του παρόντος, επαρκώς ώριμη ή οικονομικά αποδοτική» ανέφερε, προσθέτοντας πως ο σημαντικότερος παράγοντας για την υιοθέτηση ενός περιβαλλοντικού μέτρου θα πρέπει να είναι το αποδεδειγμένο περιβαλλοντικό του όφελος, με ελάχιστη ενόχληση και κόστος.

Όπως ανέφερε η κ. Προκοπίου, ο δρόμος προς τα εμπρός θα ήταν μια ολιστική προσέγγιση που εξετάζει ολόκληρο τον κύκλο του πλοίου και του καυσίμου που καίει. «Αυτό ονομάζεται cradle to grave για το πλοίο και we toy weight για τα καύσιμα. Και περιλαμβάνει τα στάδια εξόρυξης, διύλισης, μεταφοράς και στην συνέχεια καύσης για ένα καύσιμο και τα αντίστοιχα στάδια, υλικά για την ναυπήγηση, την πραγματική λειτουργία και στην συνέχεια την διάλυση του πλοίου. Μόνο τότε μπορούμε να κρίνουμε εάν μια νέα εφεύρεση είναι πιο πράσινη από ότι υπάρχει ήδη εκεί έξω».

Απαντώντας στην ερώτηση «ποιο είναι ιδανικό καύσιμο για τη ναυτιλία» η κ. Προκοπίου είπε πως «θα πρέπει να έχει ορισμένα στοιχεία για να το προσδιορίσουμε, το οποίο είναι να έχει ένα αποδεδειγμένο περιβαλλοντικό όφελος με μεγάλο χρονικό ορίζοντα, μη μας πουν σε πέντε χρόνια ότι ξέρετε, το LNG δεν μας κάνει πια και πρέπει να πάτε σε κάτι άλλο, να υπάρχει μία ολιστική προσέγγιση για αυτό, να παράγεται από βιώσιμες ή ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, αλλά και να κοιτάξουμε όλο το φάσμα των greenhouse gases».

Θα πρέπει επίσης να είναι άμεσα διαθέσιμο σε όλο τον κόσμο, να είναι ασφαλές στο χειρισμό και τη χρήση, να μπορεί να καεί ιδανικά στις υπάρχουσες μηχανές και να είναι ανταγωνιστικό σε τιμές.

Στο ίδιο θέμα τοποθετήθηκε και ο Πάνος Ζαχαριάδης, Τεχνικός Διευθυντής, Atlantic Bulk Carriers Management Ltd, σημειώνοντας ότι «εμείς πρέπει να δούμε ποιο είναι το καύσιμο που θέλουμε και να αρχίζουμε να το διαφημίζουμε ούτως ώστε να αρχίσουν να το παράγουν πιο γρήγορα».

Όπως επισήμανε, η φωνή της λογικής λέει ότι πρέπει να πάμε σε καύσιμο που μπορεί να χρησιμοποιήσει τις υπάρχουσες υποδομές και τα υπάρχοντα πλοία. «Και αυτό είναι που τουλάχιστον νομίζω εγώ ότι το technology neutral καλύτερα να το αφήσουμε και να πούμε ότι αυτό είναι το σωστό καύσιμο και αυτό θέλουμε για να το μάθει όλος ο κόσμος και να αρχίσουν και οι προμηθευτές να το παράγουν. Τώρα, θέλει το πράσινο υδρογόνο, θέλει μεγάλη ποσότητα ηλεκτρισμού, αλλά η πυρηνική ενέργεια, εγώ νομίζω 4ης γενιάς, έρχεται πολύ πιο σύντομα απ’ ότι νομίζουμε και είναι ένας τρόπος να παράξεις άπλετο πράσινο υδρογόνο και από εκεί να κάνεις την πράσινη μεθανόλη» είπε μεταξύ άλλων.

naftemp22f5

κα Γεωργία Ερμίδη, κ. Σταμάτης Τσαντάνης

melissanidisnaftemp

κ. Γιώργος Μελισσανίδης