ΝΑΥΤΙΛΙΑ

Εκτύπωση

Κύρια σημεία ομιλίας Μελίνας Τραυλού κατά την γεν. συνέλευση ΕΕΕ

08 Φεβρουαρίου 2024.

eee247feb2«Το 2023 ήταν ακόμα μία χρονιά συνεχιζόμενων, ισχυρών προκλήσεων.

Απαιτήθηκε από όλους μας εγρήγορση, σύνεση, αποφασιστικότητα και πίστη στην πορεία μας.

Ως ένωση κληθήκαμε, να υπερβούμε την πεπατημένη, γιατί πολύ απλά, όλα όσα ζήσαμε και ζούμε είναι η υπέρβαση κάθε ορίου κανονικότητας.

Βιώνουμε μία νέα πραγματικότητα. Μια εποχή καθολικής μετάβασης, όπου τα πάντα μεταβάλλονται.

Σε αυτά τα νέα δεδομένα, προχωρήσαμε και προχωράμε τιμώντας την ιστορία μας και φωτίζοντας το κύρος του ελληνικού εφοπλισμού.

Το 2023 καταφέραμε πολλά.

Καταρχάς, όλοι μαζί καταφέραμε να διατηρήσουμε την ποσοτική και την ποιοτική πρωτοκαθεδρία της ναυτιλίας των Ελλήνων.

Και ως ένωση, καταφέραμε, η φωνή μας να δυναμώσει. Να γίνει πιο ισχυρή».

«Σε στρατηγικό επίπεδο, συνεχίζουμε δυναμικά να επενδύουμε σε εθνικές και διεθνείς δράσεις πληρέστερης ενημέρωσης των θεσμικών οργάνων και όλων όσων διαμορφώνουν ναυτιλιακή πολιτική.

Σε τακτικό επίπεδο, διαχειριζόμαστε στην Ένωση καθημερινά, πληθώρα θεμάτων, με την επικαιρότητα να αλλάζει τα θέματα δραστικά και περιοδικά. Θέτοντας συνεχώς νέες ή και παράλληλες προτεραιότητες.

Την χρονιά που πέρασε, σε συνεργασία και με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας, ξεκίνησε η αντιμετώπιση δύο σημαντικών θεμάτων που αποτελούν εκκρεμότητα ετών.

Πρώτον, έγιναν βήματα προς την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού νηολογίου. Ήδη έχει ξεκινήσει η διαδικασία ψηφιοποίησής του, σε συνεργασία και με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, αποτελώντας κομβική παράμετρο για το σύγχρονο μετασχηματισμό του.

Δεύτερον, ανοίγει ο φάκελος «ναυτική εκπαίδευση». Ήδη ολοκληρώθηκε η διαβούλευση για το θέμα της αναβάθμισης της εκπαίδευσης, με βάση την μελέτη του Ιδρύματος Ευγενίδου, στην διαμόρφωση της οποίας η Ένωση έχει συμμετάσχει ενεργά. Η ναυτική εκπαίδευση είναι άρρηκτα συνδεδεμένη και με την προσέλκυση των νέων στο ναυτικό επάγγελμα».

«Την επιτακτική ανάγκη της σφαιρικής αντιμετώπισης του θέματος, της ενημέρωσης και εκπαίδευσης των παιδιών μας από το δημοτικό ακόμα για το τι σημαίνει ναυτιλία για την Ελλάδα, αλλά και για τις επαγγελματικές προοπτικές που προσφέρει. Και σε αυτή την κατεύθυνση εργαζόμαστε».

«Σε διεθνές επίπεδο,

Οι ευρωπαϊκοί και οι διεθνείς θεσμοί δείχνουν να κατανοούν και να αναγνωρίζουν την στρατηγική σημασία της ναυτιλίας ολοένα και περισσότερο.

Βέβαια και οι συγκυρίες των τελευταίων ετών συνέβαλαν στην κατανόηση και στην αποδοχή του αναμφισβήτητου ρόλου μας και της αξίας μας, αφού σε έναν κόσμο δραστικών αλλαγών και κρίσεων, η ναυτιλία παραμένει ακόμα η ακλόνητη σταθερά.

Η σταθερά που δίνει λύσεις και εγγυάται κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες την ομαλή και ασφαλή διαβίωση των πολιτών του κόσμου.

Ελέγχοντας ως Έλληνες ποσοστό άνω του 60% της Ευρωπαϊκής χωρητικότητας, είμαστε και λειτουργούμε ως η “υπεροπλία της Ευρώπης”. Λειτουργούμε ως η υπεροπλία προς κάθε κατεύθυνση.

Κομβικό ρόλο στο διεθνές πεδίο δράσης διαδραματίζει και η σταθερή εκπροσώπηση μας στους διεθνείς οργανισμούς της ναυτιλίας, από Έλληνες πλοιοκτήτες, μέλη της κοινότητάς μας.

Στο σημείο αυτό, θέλω να ευχαριστήσω τους συναδέλφους μας που προσφέρουν εθελοντικά τον χρόνο τους και την τεχνογνωσία τους, εκπροσωπώντας μας στους Διεθνείς Οργανισμούς.

Πιο συγκεκριμένα,

τον Δημήτρη Φαφαλιό ως Πρόεδρο της Intercargo,

την Ιωάννα Προκοπίου ως Αντιπρόεδρο της BIMCO,

την Μαρίλη Φραγκίστα ως Πρόεδρο της Ένωσης Πλοιοκτητών Μάλτας,

τον Νικόλα Βενιάμη ως Μέλος του Board of Directors της ECSA,

τον Βασίλη Παπαγιαννόπουλο ως Μέλος του Executive Committee της BIMCO.

Και, βέβαια, τον Γιάννη Λύρα ως Μέλος του Board of Directors του ICS».

Προχωρώ σε μία σύντομη αναφορά σε δράσεις της Ένωσής μας, τις οποίες οφείλουμε να γνωρίζουμε.

Θα ξεκινήσω με την εφαρμογή του EU ETS.

Επικεντρωθήκαμε σε καθοριστικές παρεμβάσεις, σε κάθε στάδιο της διαδικασίας εφαρμογής της Οδηγίας. Στόχος μας είναι να μειώσουμε τις αρνητικές συνέπειες στον κλάδο μας.

Επιμένουμε, όμως, στην ουσία, ότι η εφαρμογή του EU ETS στην ναυτιλία παραμένει ένα περιφερειακό μέτρο με εισπρακτικούς στόχους. Είμαστε, λοιπόν, σταθεροί στη θέση μας για την ανάγκη λήψης μέτρων από τον διεθνή νομοθέτη μας, τον IMO.

Ως Ένωση, τοποθετηθήκαμε από την πρώτη στιγμή υπέρ της νέας στρατηγικής του ΙΜΟ, ώστε να φτάσουμε ως βιομηχανία, σε καθαρές μηδενικές εκπομπές ρύπων στα μέσα του αιώνα. Την ίδια στιγμή, όμως, καθιστούμε σαφές, προς όλους, ότι για να υλοποιηθούν οι στόχοι αυτής της στρατηγικής χρειαζόμαστε εναλλακτικά καύσιμα χαμηλών ή μηδενικών εκπομπών.

Καύσιμα που να είναι:

-ασφαλή για τους ναυτικούς μας, τα πλοία και το περιβάλλον.

-διαθέσιμα παντού και

-οικονομικά ανταγωνιστικά.

Δεν πρέπει να σταματάμε να τονίζουμε, όλοι μας προς όλους τους αποδέκτες, ότι δεν παράγουμε, ούτε εμπορευόμαστε ενέργεια, ούτε τεχνολογικό εξοπλισμό.

Και αυτή τη θέση μας, την τόνισα από το βήμα της Συνόδου Κορυφής του κλάδου μας στο COP 28, εκπροσωπώντας όχι μόνο την ελληνική, αλλά και τη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα.

Κάλεσα τις κυβερνήσεις των κρατών να υποστηρίξουν αποτελεσματικά το έργο του ΙΜΟ.

Χρειάζεται ενωμένοι και με εφικτές λύσεις να προσεγγίσουμε ρεαλιστικά τον κοινό στόχο της απανθρακοποίησης.

Ως θεσμικό όργανο τηρούμε στάση τεχνολογικής ουδετερότητας για τα νεότευκτα πλοία, απέχοντας από αποφάσεις αμιγώς εμπορικής σημασίας. Θέτουμε όμως και συγκεκριμένες προτεραιότητες σε σχέση με τον υφιστάμενο στόλο, ώστε να διασφαλίσουμε τη βιωσιμότητα των επενδύσεων μας.

Η αναθεωρημένη στρατηγική του ΙΜΟ θα κριθεί και από τα μέτρα που θα παρθούν το επόμενο διάστημα. Στο πλαίσιο αυτό, προωθούμε, ως διεθνής εφοπλισμός, προτάσεις για ένα οικονομικό μέτρο συλλογής εσόδων που θα αξιοποιηθούν στην μερική κάλυψη της διαφοράς τιμής μεταξύ εναλλακτικών και συμβατικών καυσίμων. Αλλά και για ένα τεχνικό μέτρο στη βάση ενός παγκόσμιου πρότυπου καυσίμου για τη μείωση του ποσοστού άνθρακα στα ναυτιλιακά καύσιμα.

Σε σχέση με το λειτουργικό δείκτη CII η Ένωση είχε από την αρχή προειδοποιήσει για τις αδυναμίες του. Οι θέσεις μας εντέλει δικαιώνονται, καθώς και ο νέος Γενικός Γραμματέας έχει τοποθετηθεί υπέρ της ανάγκης αναθεώρησης του. Δημιουργήσαμε Ομάδα Εργασίας. Καταγράφουμε τα δεδομένα του υπάρχοντα στόλου και τα αξιολογούμε, ώστε να διαμορφώσουμε μία τεκμηριωμένη πρόταση για την αναθεώρηση του μέτρου.

Τέλος, θετικές ήταν και οι εξελίξεις στις τακτικές επαφές που είχαμε με την Rightship.

H Righship αναθεωρεί την μεθοδολογία της σε σχέση με το safety score, λαμβάνοντας υπόψη τα θέματα που έχουμε θέσει, ιδιαίτερα σε σχέση με τους εξωγενείς παράγοντες που επηρεάζουν τη βαθμολογία των πλοίων. Επίσης, αναγνωρίζει ότι δεν πρέπει να υπάρχει εμπλοκή της σε ζητήματα αρμοδιότητας των νηογνωμόνων καθώς και την ανάγκη για μεγαλύτερη διαφάνεια στη λειτουργία της».

«Όπως και πέρσι, θα ολοκληρώσω την ομιλία μου, αναφερόμενη στην αξία και τη δύναμη της κοινωνικής μας αλληλεγγύης.

Με ιδιαίτερη υπερηφάνεια θα ήθελα να σταθώ στην εξαιρετικά ουσιώδη, συλλογική, κοινωνική μας δράση ως Ένωση.

Ξεκινάω με το πρόγραμμα υποτροφιών του 2023.

Το μεγαλύτερο πρόγραμμα στην ιστορία της Ένωσής μας – μέχρι σήμερα - όπου χορηγήσαμε εκατό υποτροφίες, καθώς και την υποτροφία «Αριστεία» για τον άριστο ή την άριστη των αρίστων.

Όλοι μαζί στηρίξαμε έμπρακτα 47 νέες και 54 νέους, από 28 περιοχές της πατρίδας μας, να ακολουθήσουν τις μεταπτυχιακές τους σπουδές, σε 12 διαφορετικούς κλάδους, σε 12 διαφορετικές χώρες της επιλογής τους.

Όσοι και όσες ήμασταν παρόντες ζήσαμε τον Ιούλιο την συγκινητική τελετή απονομής υποτροφιών στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.

Καλώ όσους συμμετείχαμε, να συμμετέχουμε και πάλι, με ακόμα μεγαλύτερη αποφασιστικότητα. Επίσης, προσκαλώ και τους συναδέλφους που δεν συμμετείχαν, να συμμετέχουν, υιοθετώντας, μία ή και περισσότερες υποτροφίες.

Με αίσθημα ευθύνης, κινητοποιηθήκαμε στις φωτιές το καλοκαίρι στη Ρόδο, προσφέροντας άμεσα υποστήριξη από τις πρώτες ώρες, τόσο στους πληγέντες, όσο και στο πυροσβεστικό σώμα.

Επιπλέον, θα ήθελα να αναφερθώ και στις πρόσφατες δωρεές

-πέντε οχημάτων δασικού τύπου προς το Πυροσβεστικό Σώμα,

-έξι επιπλέον ασθενοφόρων ανεβάζοντας τη συνολική μας προσφορά σε 28

-και είκοσι δίκυκλων μηχανών και αυτές προς ενίσχυση του ΕΚΑΒ.

Τέλος, ανταποκριθήκαμε άμεσα και αποφασιστικά στο εθνικό κάλεσμα της πατρίδας για την αποκατάσταση των ζημιών της θεομηνίας στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλίας.

Μέσα σε 10 ημέρες, συγκεντρώσαμε περισσότερα από 50 εκατομμύρια ευρώ.

«Αναλάβαμε ως πρώτη ομάδα έργων τη χρηματοδότηση της επισκευής και αναβάθμισης του συνόλου των σχολικών μονάδων των πληγεισών περιοχών με προϋπολογισμό 30 εκατομμύρια ευρώ.

Για την υλοποίηση της δωρεάς μας προβλέπονται καθόλη την διάρκεια των έργων ελεγκτικές διαδικασίες με συμμετοχή συναδέλφων μας σε ειδική Επιτροπή παρακολούθησης και συγκεκριμένα του Θανάση Μαρτίνου, που είναι και ο πρόεδρος της Επιτροπής και του Γιώργου Γιουρούκου, που τους ευχαριστώ προσωπικά και για την προσφορά του χρόνου τους, των γνώσεών τους και των ομάδων τους. Βέβαια, να επισημάνω ότι στην επιτροπή συμμετέχει και ο νομικός μας σύμβουλος. Συνεργαζόμαστε με την κυβέρνηση για την αξιοποίηση του υπόλοιπου της δωρεάς, επεξεργαζόμενοι την επόμενη κατηγορία έργων που θα αναλάβουμε.

Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να ευχαριστήσω και από αυτό το βήμα τους 203 συναδέλφους για το σπουδαίο αυτό συλλογικό, κοινωνικό μας αποτύπωμα.

Συνεχίζοντας να κάνουμε πράξη το όραμά μας, την δέσμευσή μας «Ναυτιλία & Κοινωνία Πάντα Μαζί», η σφραγίδα της πολυδιάστατης συνεισφοράς μας στην πατρίδα είναι πιο ανεξίτηλη από ποτέ».

«Όσο πιο ισχυρή είναι η Ένωσή μας, τόσο πιο δυνατά ακούγεται η φωνή μας.

Σας καλώ, λοιπόν, να είστε ακόμα πιο κοντά στην Ένωσή μας, να επικοινωνείτε με τις ομάδες μας, να μοιράζεστε μαζί μας τα θέματά σας, τις γνώσεις σας, τους προβληματισμούς σας και τις προτάσεις σας.

Το μαζί, η συλλογική δυναμική είναι το κλειδί της επιτυχίας μας.

Σας καλώ όλους και όλες να συμμετέχουμε, να γίνουμε με μια φωνή, οι αγγελιοφόροι του έργου και της δύναμης της μεγαλύτερης εθνικής ένωσης εφοπλιστών στον κόσμο. Των Ελλήνων.