ΝΑΥΤΙΛΙΑ
XRTC: 19η Ετήσια Μελέτη για την Ελληνική Ακτοπλοΐα 2020 (ΜΕΡΟΣ Ε)
Παρουσίαση και Ανάλυση Εταιριών
Εισηγμένες
MINOAN LINES
ΣύνολοΣτόλου MINOAN LINES (2009 - 2019)
Η θέση της εταιρίας στην Αγορά
Η Εταιρία για ολόκληρη τη χρήση δραστηριοποιήθηκε με τέσσερα πλοία στην ακτοπλοϊκή γραμμή «Πειραιάς–Ηράκλειο» και «Πειραιάς–Σούδα Χανίων», ενώ συνέχισε και την εποχική δραστηριοποίηση της στη γραμμή «Ηράκλειο–Κυκλάδες». Τέλος, στο πλαίσιο της καλύτερης εξυπηρέτησης του επιβατικού κοινού, από τον Ιούλιο και μέχρι τη λήξη της υψηλής τουριστικής περιόδου (Σεπτέμβριος), επεκτάθηκε το δρομολόγιο των πλοίων της γραμμής «Πειραιάς–Ηράκλειο» περιλαμβάνοντας ως ενδιάμεσο προορισμό την Μήλο, εκτελώντας για ορισμένο αριθμό δρομολογίων τη διαδρομή «Πειραιάς–Μήλος–Ηράκλειο».
Από την δραστηριοποίηση στις παραπάνω γραμμές το 2019 διακινήθηκαν με τα πλοία της Εταιρίας 1.077 χιλ. επιβάτες, 152 χιλ. Ι.Χ. αυτοκίνητα και 74 χιλ. φορτηγά αυτοκίνητα.
Οικονομικά Αποτελέσματα
Τα οικονομικά αποτελέσματα του Ομίλου από συνεχιζόμενες δραστηριότητες επηρεάστηκαν κυρίως από την διαδοχική αποδρομολόγηση των τριών συμβατικών πλοίων της Εταιρίας για 30-40 ημέρες το καθένα, προκειμένου να εγκατασταθούν τα scrubbers, καθώς και από την διακύμανση που παρουσίασαν οι τιμές των καυσίμων, με συνέπεια να εμφανιστούν μειωμένα. Μεταξύ των βασικών οικονομικών στοιχείων για το 2019 είναι τα εξής;
Ο Κύκλος Εργασιών από συνεχιζόμενες δραστηριότητες παρουσίασε αύξηση της τάξεως των €0,367 εκατ. και διαμορφώθηκε σε €92.104 εκατ. έναντι € 91.737 εκατ. της χρήσης του 2018. Η βελτίωση αυτή οφείλεται στη δραστηριοποίηση του Ομίλου σε ετήσια βάση στις δύο νέες δρομολογιακές γραμμές (Ηράκλειο-Κυκλάδες και Πειραιάς-Σούδα Χανίων) στις οποίες είχε ξεκινήσει η δραστηριοποίηση κατά τα μέσα της χρήσης 2018 (Ιούνιο και Ιούλιο 2018 αντίστοιχα).
Το Κόστος Πωληθέντων αυξήθηκε κατά €5,8 εκατ. και διαμορφώθηκε σε €82,1 εκατ. έναντι €76,4 εκατ. της αντίστοιχης προηγούμενης χρήσης. Η μεταβολή αυτή οφείλεται κυρίως στη διακύμανση των τιμών των καυσίμων καθώς και σε κόστη που συνδέονται με τη δραστηριοποίηση στις δύο νέες δρομολογιακές γραμμές.
Τα Έξοδα Διοίκησης και Διάθεσης παρέμειναν στα ίδια επίπεδα παρουσιάζοντας μικρή αύξηση κατά €0,048 εκατ. σε σχέση με την αντίστοιχη προηγούμενη χρήση και διαμορφώθηκαν σε €22,1 εκατ. λόγω κυρίως εξόδων που συνδέονται με τη δραστηριοποίηση στις δύο νέες δρομολογιακές γραμμές.
Τα αποτελέσματα προ Φόρων, Χρηματοδοτικών & Επενδυτικών Αποτελεσμάτων και Αποσβέσεων (ΕΒΙΤDA) από συνεχιζόμενες δραστηριότητες της χρήσης διαμορφώνονται σε κέρδη €9 εκατ. έναντι κερδών €8,4 εκατ. τη χρήση του 2018 παρουσιάζοντας αύξηση κατά €0,564 εκατ. εξαιτίας των λόγων που αναφέρθηκαν παραπάνω.
Τα Καθαρά Χρηματοοικονομικά και Επενδυτικά Αποτελέσματα, παρουσιάζουν αύξηση σε σχέση με αυτά της αντίστοιχης χρήσης του 2018 και διαμορφώθηκαν σε -€0,231 εκατ. έναντι -€0,928 εκατ. (βελτίωση κατά €0,697 εκατ.). Η μεταβολή αυτή οφείλεται κυρίως στην ολοσχερή αποπληρωμή δανειακών υποχρεώσεων από τον Ιούνιο του 2018.
Όλα όσα αναλύθηκαν ανωτέρω επηρέασαν τα Καθαρά μετά από φόρους Αποτελέσματα της χρήσης από συνεχιζόμενες δραστηριότητες τα οποία διαμορφώθηκαν σε ζημίες €7,7 εκατ. έναντι ζημιών €5,.8 εκατ. την προηγούμενη χρήση.
Σημαντικά Γεγονότα της Χρήσης 2019
Την 23/04/2019, με απόφαση της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς διαγράφηκαν οι μετοχές της Εταιρίας από το Χρηματιστήριο Αθηνών, συνέπεια της σχετικής απόφασης που είχε λάβει η Έκτακτη Γενική Συνέλευση της Εταιρίας την 01/11/2018.
Κατά τη χρήση 2019, η Εταιρία ολοκλήρωσε επένδυση συνολικού ύψους των €17 εκατ. περίπου για την τοποθέτηση ειδικών φίλτρων καυσαερίων (scrubbers) στα τρία συμβατικά πλοία του στόλου της ήτοι τα Κνωσός Παλλάς, Φαιστός Παλάς (πρώην Μύκονος Παλάς) και Κύδων Παλάς (πρώην Φαιστός Παλάς). Η επένδυση αυτή διενεργήθηκε για την αποφυγή προμήθειας καυσίμου, υψηλότερης τιμής, με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο για τα συμβατικά πλοία της Εταιρίας και εκτιμάται ότι θα συνεισφέρει θετικά στην οικονομική της επίδοση τα επόμενα χρόνια. Διευκρινίζεται ότι το ταχύπλοο πλοίο της Εταιρίας Σαντορίνη Παλάς καταναλώνει καύσιμο (M.G.O. 0,1%) που τηρεί τους νέους αυστηρότερους όρους περιεκτικότητας σε θείο. Θα πρέπει να επισημανθεί ότι κατά την διαδικασία εγκατάστασης των scrubbers στα συμβατικά πλοία της Εταιρίας, αυτά τέθηκαν διαδοχικά εκτός δρομολογίων για περίοδο 30-40 ημερών το καθένα, γεγονός που είχε αρνητικό αντίκτυπο στον κύκλο εργασιών κατά το 2019.
Η Εταιρία τον Οκτώβριο 2019 προχώρησε στην βραχυπρόθεσμη εκναύλωση του πλοίου Φαιστός Παλάς (πρώην Μύκονος Παλάς) στην συνδεδεμένη εταιρία Grimaldi Euromed SpA για την κάλυψη μεταφορικών αναγκών της τελευταίας. Η εκναύλωση ήταν σε ισχύ την 31/12/2019 και ολοκληρώθηκε τον Φεβρουάριο 2020.
Σημαντικά Γεγονότα μετά τη Χρήση 2019
Η εταιρία αποφάσισε την μετονομασία του RO-PAX πλοίου ΚΥΔΩΝ ΠΑΛΑΣ (πρώην ΦΑΙΣΤΟΣ ΠΑΛΑΣ) και την δρομολόγησή του στην γραμμή Σούδα, Χανίων – Πειραιάς, καθώς και του RO-PAX πλοίου ΦΑΙΣΤΟΣ ΠΑΛΑΣ (πρώην ΜΥΚΟΝΟΣ ΠΑΛΑΣ) και την δρομολόγησή του στην γραμμή Ηράκλειο –Πειραιάς.
Τον Απρίλιο 2020, η Εταιρία υπόγραψε δύο Ιδιωτικά Συμφωνητικά με σκοπό α) την πώληση του M/V ΚΝΩΣΟΣ ΠΑΛΑΣ στην συνδεδεμένη εταιρία Grimaldi Euromed S.p.A. έναντι ποσού €74 εκατ., και β) την απόκτηση του M/V CRUISE BONARIA από την συνδεδεμένη εταιρία Grimaldi Euromed S.p.A. έναντι ποσού €74 εκατ. Οι δύο συναλλαγές προγραμματίζεται να έχουν ολοκληρωθεί εντός του Μαΐου 2020, ενώ οι τιμές πώλησης έχουν καθορισθεί με βάση τις αγοραίες αξίες των δύο πλοίων.
Η πανδημία του κορωνοϊού (Covid-19) που ξεκίνησε να λαμβάνει χώρα με διαστάσεις τον Μάρτιο του 2020, έχει εξαναγκάσει πολλές χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, καθώς και κρατικούς φορείς, να λάβουν δραστικά μέτρα αντιμετώπισής του, όπως π.χ. καραντίνα, ταξιδιωτικούς περιορισμούς και περιορισμούς στις μετακινήσεις. Τέτοια μέτρα έχουν επηρεάσει και πιθανόν να προκαλέσουν αρρυθμία στις εμπορικές συναλλαγές, τόσο σε τοπικό όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο, συμπεριλαμβανομένου και του κλάδου της επιβατηγού ναυτιλίας στον οποίο δραστηριοποιείται η Εταιρία και ο Όμιλος.
Σχετικά με τη διαδικασία διαιτησίας που εκκίνησε η ΑΝΕΚ σε διαιτητικό δικαστήριο στο Λονδίνο ύστερα από την έγερση αγωγής (claim) της κατά των Μινωικών Γραμμών και ανταγωγής (counterclaim) της τελευταίας εναντίον της εταιρίας, εξεδόθη η απόφαση του Διαιτητικού Δικαστηρίου δυνάμει της οποίας απερρίφθη τόσο η αγωγή της εταιρίας, όσο και ανταγωγή των Μινωικών Γραμμών κατά της ΑΝΕΚ. Η διαδικασία ευρίσκεται στο στάδιο της διευθέτησης των εξόδων της διαδικασίας
Επισημάνσεις
Ο βαθμός που θα επηρεαστεί η χρηματοοικονομική κατάσταση της Εταιρίας και του Ομίλου μέσα στο 2020 από τις γενικευμένες οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις του κορωνοϊού εξαρτάται από μελλοντικά γεγονότα τα οποία είναι αβέβαια και δεν μπορούν να προβλεφθούν τη δεδομένη χρονική στιγμή. Συνεπώς οποιαδήποτε εκτίμηση την παρούσα χρονική στιγμή δεν μπορεί να γίνει με ασφάλεια και ακρίβεια.
Το σίγουρο πάντως είναι ότι η εταιρία έχει μηδενικό τραπεζικό δανεισμό και επίσης έχει πρόσβαση στο μεγαλύτερο στόλο της Ευρώπης μέσω του Μητρικού Ομίλου Grimaldi γεγονότα που της προσδίδουν τα απαραίτητα μαξιλάρια ασφαλείας ο οποίος δεν έχει αποκρύψει το έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον του για το λιμάνι της Πάτρας, σε συνδυασμό με το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, με στόχο την ενίσχυση της θέσης του, αλλά και τη θέση των δύο ελληνικών λιμανιών στον «άξονα της Αδριατικής». Ο όμιλος Grimaldi έχει επίσης εκφράσει σοβαρό ενδιαφέρον και για το λιμάνι του Ηρακλείου, καθώς η εταιρία ενδιαφέρεται για την ανάπτυξη logistics στα λιμάνια Ηγουμενίτσας, Πάτρας και Ηρακλείου.
Πηγή: XRTC Business Consultants
XRTC Business Consultants, ΑκτήΜιαούλη 95, 18538 Πειραιάς,
Τηλ. 210 4291226





























