archonmaritime2 crossworldmarine24f1 gac17

latscologo 

ΝΑΥΤΙΛΙΑ

Εκτύπωση

Πολλά τα κέρδη και οι προκλήσεις για τα Containers

22 Φεβρουαρίου 2022.

archontakisjakob'Αρθρο του Ιάκωβου (Jack) Αρχοντάκη

Commercial Manager TMC MARITIME CO.

 

Η αγορά των Containers ήταν ο αδιαμφισβήτητος πρωταγωνιστής κατά το 2021.

Από τη μία πλευρά η ραγδαία αύξηση των δεικτών εν καιρώ πανδημίας και από την άλλη το ατύχημα στο Σουέζ με το τεραστίων διαστάσεων πλοίο μεταφοράς Containers εμπορευματοκιβωτίων "Ever Given", που έδειξε πόσο εύκολο είναι να διαταραχθεί η παγκόσμια ροή μεταφορών- φορτίων.

"Περισσότερα πλοία, περισσότερα κιβώτια, μεγαλύτερα κέρδη"

Αυτή ήταν η αρχή που επικράτησε όλο το 2021. Η ζήτηση για χωρητικότητα έδειχνε απεριόριστη και η προσφορά πλοίων, όσο και να μεγάλωναν τα μεγέθη, δεν αρκούσε για την κάλυψη των αναγκών μεταφοράς. Οι μεταφορείς προσπαθούσαν να εξασφαλίσουν χωρητικότητα με κάθε τρόπο. Έτσι οι ναύλοι οδηγήθηκαν σε ιστορικά υψηλά επίπεδα, φτάνοντας ακόμη και πέντε φορές υψηλότερα από τους ναύλους της τελευταίας δεκαετίας, γεγονός το οποίο συμπαρέσυρε και τους ναύλους των πλοίων, οδηγώντας στη συνέχεια, στην αύξηση και της αξίας των συμβολαίων μεταφοράς. Έτσι, υπήρξαν κάποιες εταιρείες κολοσσοί, όπως AMAZON και COCA COLA, που διακινούν μεγάλες ποσότητες εμπορευμάτων και προχώρησαν στην ναύλωση πλοίων για την κάλυψη των μεταφορικών τους αναγκών και να περιορίσουν το κόστος τους.

Επιπρόσθετα θα πρέπει να σημειωθεί ότι τα επόμενα χρόνια οι νέοι κανονισμοί διαχείρισης ρύπων θα οδηγήσουν πολλούς Operators στο να μειώσουν τις ταχύτητες των πλοίων, επιδεινώνοντας έτσι το πρόβλημα χωρητικότητας.

Ο GCFI (Global Container Freight Index) την 1η Ιανουαρίου 2021 ήταν στα $ 3452 και ένα χρόνο μετά έφτασε στα $ 9293, παρουσιάζοντας αύξηση 169,2%. Βασικοί ωφελημένοι αυτής της ανόδου είναι οι μεγάλοι παίκτες του κλάδου, οι οποίοι ενωμένοι σε συμμαχίες (2M Alliance, OA Alliance και THE Alliance) συγκεντρώνουν το 75% της αγοράς.

Ποια είναι όμως η κινητήριος δύναμη όλης αυτής της ανάπτυξης και μάλιστα εν μέσω πανδημίας;

Κατά κύριο λόγο είναι η αύξηση της καταναλωτικής ζήτησης για αγαθά κυρίως στις Ασιατικές χώρες και στις ΗΠΑ. Οι διαδρομές μεταξύ των Ασιατικών χωρών αφενός, αφετέρου δε και προς τις ΗΠΑ συγκέντρωσαν την προηγούμενη χρονιά τους μεγαλύτερους όγκους μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων παγκοσμίως. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η συγκέντρωση και αναμονή πλοίων προς εκφόρτωση στα κυριότερα Αμερικάνικα λιμάνια εισαγωγής. Με εξαίρεση το δεύτερο τρίμηνο του έτους, τα υπόλοιπα τρίμηνα εμφάνισαν μεγάλες ουρές αναμονής, ενώ αυτή η εικόνα δεν αναμένεται να εξομαλυνθεί γρήγορα.

Η έντονα ανοδική πορεία της ναυλαγοράς οδήγησε τους μεγαλύτερους operators να προσθέσουν πλοία στους στόλους τους, είτε με ναυπηγήσεις (δανέζικη σχολή σκέψης), είτε με αγορές μεταχειρισμένων πλοίων (γερμανική σχολή σκέψης) προκειμένου να περιορίσουν την έκθεσή τους στην αύξηση των ναύλων. Επίσης παρατηρήθηκε και άνοδος των τιμών για νέες ναυπηγήσεις και μεταχειρισμένα πλοία.

 

Νέες Ναυπηγήσεις και Αγορές Μεταχειρισμένων

 

Οι μεγάλοι όμιλοι τοποθετούν συνεχώς νέες παραγγελίες στα Ασιατικά ναυπηγεία. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι οι 14 μεγαλύτεροι Operators του κλάδου έχουν τοποθετήσει παραγγελίες ναυπήγησης για πάνω από 500 πλοία, σύμφωνα με στοιχεία του Ιανουαρίου 2022. Η MSC εκτός από την πρωτιά στην παραγγελία πλοίων ήταν πρώτη και στην αγορά μεταχειρισμένων, ενσωματώνοντας στο στόλο της 150 πλοία μέσα στο 2021, ενώ ακολούθησαν και οι υπόλοιποι. Έτσι όταν οι μεγαλύτεροι όμιλοι του κλάδου ελέγχουν την αγορά μεταχειρισμένων και νεότευκτων πλοίων, ιδίως στα μεγαλύτερα μεγέθη ( χωρητικότητας 15Κ και άνω κιβωτίων) περιορίζουν τη διαθέσιμη χωρητικότητα για τις μικρότερες εταιρείες.

Για το λόγο αυτό και δεδομένου ότι οι προβλέψεις για την εξέλιξη του παγκόσμιου εμπορίου εμπορευματοκιβωτίων είναι θετικές, δείχνοντας μέση ετήσια αύξηση 3,9% από το 2022 έως το 2025, οι μικρές εταιρείες θεωρείται πιο λογικό να στραφούν στη ναυπήγηση πλοίων χωρητικότητας 3000-9000 εμπορευματοκιβωτίων, εφόσον αυτή συνοδεύεται από κάποια χρονοναύλωση μεγάλης διάρκειας. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι σ΄ αυτά τα μεγέθη παρατηρείται ο πιο γερασμένος στόλος, ενώ υπάρχει μεγάλη ευελιξία στις διαδρομές δραστηριοποίησής τους.

Ωστόσο ο κλάδος των Containers δεν ξεφεύγει από τις προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει και η υπόλοιπη ναυτιλία, όπως οι αλλαγές πληρωμάτων εν μέσω πανδημίας, οι τιμές των καυσίμων και οι κανονισμοί διαχείρισης ρύπων. Επιπλέον γεγονότα, όπως το ατύχημα στο Suez (με την πρόκληση καθυστερήσεων στην εφοδιαστική αλυσίδα πάνω από 10 μέρες), οι καθυστερήσεις στα λιμάνια και οι οικονομικο-στρατηγικές εξελίξεις στις σχέσεις των μεγάλων χωρών (Κίνα, Ρωσία, ΗΠΑ και Ευρώπη) επιδρούν σημαντικά στην πορεία του κλάδου μεταφοράς των Containers. Όμως, όπως παρατηρούμε τα τελευταία χρόνια, η αγορά ανταποκρίνεται θετικά, προσαρμόζεται γρήγορα και συνεχίζει ανοδικά.

 

 

 

 

 

 

 

 

seanergymaritime1

dominicaconsulate

bvbanner2022

Ημερολόγιο

«  Απρίλιος 2024  »
ΔΤΤΠΠΣΚ
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

lapwingslogo

esmlogo24

ccslogo

bannerorion19 

hsw24banner1

esg24gh20

Αναζήτηση